اتحادیه کلیشه و لیتوگراف

سایت اتحادیه لیتوگرافان رونمایی شد

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رونمایی از سایت اتحادیه لیتوگرافان گفت: صنف نسخه‌های خود را برای حل مسائل و مشکلات صنعت چاپ بیان کند، در برخی حوزه‌ها بدنه کارشناسی صنف می‌تواند کمک‌کنند

سایت اتحادیه لیتوگرافان رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عبدالحسین کلانتری، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه (۶ آذرماه) با حضور در اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک اسکرین و کانون‌های تبلیغاتی از سایت این تشکل صنفی رونمایی کرد. این نشست با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان همراه بود.

 

در ابتدای این نشست، مجتبی معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان در سخنانی گفت: امیدوارم راه برای خدمت به اصحاب صنف، هموار شود، به کمک‌های شما چشم امید داریم تا بتوانیم راه را طی کنیم؛ البته پیش از این مدیرکل دفتر چاپ نیز کمک‌های خوبی داشتند.

 

غلامرضا شجاع نیز در سخنانی با اشاره به دیدارهای معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: حضور شما در اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی اتفاق خوبی است و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که این دیدارها و تعاملات ادامه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه تعاونی لیتوگرافان در این سال‌ها همواره کنار اتحادیه بوده است، ادامه داد: تلاش کردیم طی سه‌دهه گذشته همواره نیاز صنف به زینک را وارد کنیم. سال‌های قبل توانستیم حواله زینک با ارز دولتی با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کنیم؛ بنابراین اگر بازار زینک آرامش دارد، مدیون آن واردات است.

 

در ادامه این نشست، جلال ذکایی، نائب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان، عنوان کرد: اتحادیه لیتوگرافان به اتحادیه پیش از چاپ معروف است. براساس قانون نظام صنفی اگر رسته‌ای کمتر از ۳۰۰ عضو داشته باشد باید زیرمجموعه یک اتحادیه دیگر برود، در این زمینه دفاتر تبلیغاتی نیز طی سال‌های اخیر به اتحادیه ما پیوسته‌اند.

 

وی افزود: برای حدود ۲هزار دفتر تبلیغاتی جواز صادر شده و ۵۰۰ کانون فعال داریم که بازار را مدیریت می‌کنند اما فقط ۶۰ دفتر در اتحادیه عضویت دارند، طبق قانون ماده ۲ نظام صنفی همه صنوف باید جواز صنفی بگیرند اما فعالان این حوزه، به این موضوع استناد کردند که طبق قانون تبلیغات، ازجمله مشاغل مشمول قوانین خاص هستند و نیازی به مجوز ندارند؛ درحالی که این موضوع درست نیست و باید تکلیف روشن شود.

 

ذکایی با بیان اینکه درخواست مذاکره با معاون مطبوعاتی را داریم گفت: فعالان صنفی باید بدانند که اتحادیه مانع نیست و به دنبال کمک به صنف است؛ البته با توجه به اختیارات قانونی، می‌توانیم براساس قوه قهریه برخورد کنیم اما در وضعیت فعلی اقتصاد، این کار درست نیست و به جای روش‌های سلبی به دنبال روش‌های تشویقی هستیم؛ به‌عنوان مثال امکان معرفی اعضا برای بهره‌مندی از وام‌تبصره ۱۸ فراهم است.

 

وی در ادامه به بحث صنعتی یا فرهنگی بودن صنعت چاپ پرداخت و یادآور شد: با توجه به سابقه فعالیت در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معتقدم که در این حوزه یک خلط مبحث ایجاد شده است، در این موضوع متناسب‌سازی وظایف وزارت فرهنگ و وزارت صمت در حوزه صنعت چاپ ضروری است؛ بنابراین پیشنهاد می‌دهم کمیته‌ای در معاونت امور فرهنگی تشکیل و این موضوع با حضور کارشناسان صنعت چاپ بررسی شود آمادگی برگزاری یک سمینار علمی برای واکاوی موضوع در اتحادیه وجود دارد.

 

ذکایی همچنین به ظرفیت بدنه صنعت برای برگزاری رویدادهای مرتبط با چاپ خبر داد و گفت: یکسری فعالیت‌ها و وظایف اجرایی در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند برگزاری جشنواره‌ها، جشن کارگران و جشنواره ورزشی وجود دارد و اتحادیه لیتوگرافان این آمادگی را دارد که این رویدادها را برگزار کند.

 

 

 

توسعه صنعت چاپ با کمک صنف محقق می‌شود

در بخش دیگر این نشست، علی‌اکبر ابراهیمی نیز در سخنانی با اشاره به طراحی سایت اتحادیه لیتوگرافان گفت: با توجه به دنیای الکترونیک و موضوعات دیجیتال، اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک اسکرین همواره پیشگام بوده است و طراحی سایت اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

وی افزود: این اتحادیه و اعضای صنفی آن در واقع پایه‌گذار هنر چاپ بر بستر زینک و کلیشه بودند، لیتوگرافان، زیرساخت صنعت چاپ هستند و طی سال‌های مختلف همواره در حوزه برنامه‌ریزی با نگاه زیرساختی، همراه برنامه‌های دفتر چاپ بودند؛ همچنین در جلسات دولت و مجلس پیشگام بودند و همراهی می‌کردند و بسیاری از این تصمیمات از سوی اعضای پیشکسوت و قدیمی این اتحادیه بوده است و از حضور آن‌ها در کمیته‌های برنامه‌ریزی استفاده کردیم.

 

به‌گفته ابراهیمی، در این مدت همواره تلاش کردیم با تعامل و همراهی، خدمتی در شأن صنعت بزرگ چاپ ارایه دهیم و گام‌های بلند با هدف توسعه صنعت چاپ برداریم.

 

 

 

صنف نسخه‌های خود را برای حل مشکلات بگوید

در ادامه نیز عبدالحسین کلانتری، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طراحی سایت اتحادیه لیتوگرافان گفت: امیدوارم بخش‌های مختلف این سایت به تدریج تکمیل شود و خدمات مختلفی روی آن قرار گیرد؛ همچنین می‌توان در تعامل با وزارتخانه نیز دسترسی متقابل داشته و برخی داده‌های مورد نیاز صنف را به اتحادیه‌ها بدهیم، چون اطلاعات تشکل‌های صنفی دیگر نیز برای فعالان صنعت کاربرد دارد.

 

وی با بیان اینکه البته این موضع چندان در کشور و دستگاه‌های دولتی مرسوم نیست، افزود: اما باید فرهنگ این موضوع در کشور ایجاد شود. در بسیاری از مواقع نبود دسترسی، موجب ضعف کل سیستم می‌شود، اگر داده‌ها با حفظ حریم خصوصی افراد تبادل شود، می‌تواند به سیستم اداری کشور در بخش دولتی همچنین اقتصاد دولتی کمک کند و راهگشا باشد.

 

کلانتری با بیان اینکه وزیر فرهنگ بارها بر هم‌نظری گفتمانی تاکید کرده‌اند، عنوان کرد: وزیر همچنان بر برون‌سپاری، کوچک‌سازی دولت و تقویت بخش خصوصی، واسپاری کارها و کاهش تصدی‌گری دولت تاکید کرده است، این موضوع بدان معنا است که هر روز باید فکر کنیم، این کار را به بخش خصوصی بدهیم یا نه؟ موانعی هست یا نه؟

 

به‌گفته وی، برای بخش زیادی از فعالیت‌ها ممانعتی وجود ندارد، در دیداری که هفته گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان حوزه نشر و کتاب داشتند، ایشان صریحاً درباره برگزاری نمایشگاه کتاب گفتند که برپایی نمایشگاه کار دولت نیست و در جایی که می‌شود کارها را واگذاری کرد، باید واگذار شود.

 

کلانتری با بیان اینکه مدیرکل دفتر چاپ و سایر افراد صنف باید برای تحقق این موضوع همکاری کنند، گفت: در این زمینه در تعامل با اتحادیه‌ها باید این کار را پیش ببریم و درباره آن تصمیم‌گیری و فکر شود؛ بخشی از کارها قابل واگذاری نیست، یعنی در شرایط فعلی نمی‌توان واگذاری کرد اما شاید به مرور زمان به بخش خصوصی واگذار کنیم که نمونه‌های آن در این حوزه کم نیست. در دولت الکترونیک کارهای زیادی به بخش خصوصی واگذار شده و کیفیت ارتقا یافته است، هزینه تمام‌شده خدمات کاهش داشته و دولت نیز به شکل کامل به این خدمات نظارت دارد و تعامل خوبی بین دو بخش ایجاد شده است.

 

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این حوزه، صنف نسخه‌های خود را برای حل مسائل بیان کند، در برخی حوزه‌ها بدنه کارشناسی صنف می‌تواند کمک‌کننده و تصمیم‌ساز باشد.

 

به گزارش ایبنا، در ادامه معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایت اتحادیه لیتوگرافان به نشانی اینترنتی www.dpi-union.ir رونمایی کرد، در این سایت اطلاعات و اخبار، اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق اصناف، معرفی اعضای هیئت مدیره، جستجوی لیتوگرافان عضو اتحادیه، اعضای پنج کمیسیون فنی، بازرسی، حل اختلاف، رسیدگی به شکایات و آموزش اتحادیه و رسته‌های ۱۲ گانه آن به‌طور کامل معرفی شده است.

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما ثبت شد