اتحادیه کلیشه و لیتوگراف

درباره اتحادیه


اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف ، چاپ اسکرین و مهر و پلاک از سال ۱۳۵۱ شروع به فعالیت کرده و به ثبت رسیده است.اتحادیه ابتدا با حدود کمتر از ۲۰۰ عضو تأسیس شد که با ۳ نفر اعضاء هیأت مدیره و یک بازرس و ۲نفر کارمند امورمربوط به صدور و تمدید جواز کسب صنفی و انجام مکاتبات با اتاق اصناف تهران ، دارائی ، بیمه ، شهرداری و اماکن را انجام می داد. عمده فعالیت اتحادیه بازرسی از محل های متقاضیان از لحاظ کاربری ،رعایت فاصله صنفی ، تداخل صنفی و انجام آزمون های فنی در آن برهه زمانی بوده که به تدریج به تعداد اعضاء اضافه شد و در دهه هفتاد تعداد اعضاء به بیش از ۳۰۰ نفر رسید که متعاقب آن تعداد نفرات اعضاء هیأت مدیره به ۵ نفر به همراه بازرس و 3 کارمند ارتقاء پیدا کرده است.
تعداد رسته های اتحادیه ابتدا ۳ رسته کلیشه و لیتوگراف ، چاپ سیلک و مهر و پلاک سازی بود که در دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ تعداد رسته ها به عدد ۹ افزایش یافت، رسته هایی شامل : طراح و گرافیک ، کانونهای تبلیغاتی ، تعمیر کاران و تأمین کنندگان مواد اولیه لیتوگرافی و چاپ سیلک ، دفتر کار و سازندگان دستگاههای مهر و پلاک ساز ، سازندگان کلیشه های ژلاتینی.
از اواخر دهه هشتاد تعداد اعضاء به بیش از ۵۰۰ واحد صنفی رسید و در حال حاضر با افزوده شدن رستۀ چاپ دیجیتال به این اتحادیه، هم اکنون اتحادیه بیش از ۷۰۰ نفر عضو دارد.
 

 

وظایف اتحادیه:

قانون نظام صنفی، وظایف اتحادیه ها را در بخش های زیر تشریح کرده است:
‌الف – ارائه پیشنهاد برای تهیه، تنظیم یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب و انواع‌پروانه‌های لازم برای مشاغل، به اتاق اصناف شهرستان.
ب – اجرای مصوبات و بخشنامه‌های هیأت عالی نظارت و کمیسیون نظارت که‌درچارچوب این قانون به اتحادیه‌ها ابلاغ می‌گردد.
ج – ارائه پیشنهاد درباره امور اصناف به اتاق اصناف شهرستان.
‌د – صدور پروانه کسب با دریافت تقاضا و مدارک متقاضیان با رعایت قوانین و‌مقررات مربوط.
‌هـ – ابطال پروانه کسب و تعطیل محل کسب طبق مقررات این قانون و اعلام آن به‌کمیسیون نظارت و جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی که بدون پروانه کسب دایر‌می‌شوند یا پروانه آن‌ها به عللی باطل می‌گردد.
‌و – تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا آخر دی ماه هر سال به اتاق اصناف جهت رسیدگی و تصویب.
‌ز – تنظیم ترازنامه سالانه و تسلیم آن تا پایان خرداد ماه هر سال به اتاق اصناف برای رسیدگی و تصویب.
ح – ایجاد تسهیلات لازم برای آموزشهای مورد نیاز افراد صنفی به طور مستقل یا با‌کمک سازمانهای دولتی یا غیردولتی.
ط – تشکیل کمیسیونهای رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، بازرسی واحدهای‌صنفی، فنی و آموزشی و کمیسیونهای دیگر مصوب هیأت عالی نظارت.
ی – وصول مالیات، عوارض و هزینه خدمات به نمایندگی از طرف وزارتخانه‌ها، ‌شهرداری‌ها و سازمانهای وابسته به دولت.
ک – هماهنگی با شهرداری و شورای شهر به منظور ایجاد شهرکهای صنفی و تمرکز‌تدریجی کالا‌ها و معاملات عمده فروشی در میادین و مراکز معین شهری متناسب با‌احتیاجات شهر طبق مقررات و ضوابطی که به‌تصویب کمیسیون نظارت برسد.
ل – ارائه پیشنهاد به منظور تعیین نرخ کالا و خدمات، حدود صنفی، تعداد‌واحدهای صنفی مورد نیاز در هر سال جهت صدور پروانه کسب به اتاق اصناف جهت رسیدگی و تصویب کمیسیون نظارت.
م – سایر مواردی که در این قانون پیش‌بینی شده است.